onsdag 16 juli 2008

Posten håller tillbaka utvecklignen av E-handel i Sverige!

Hat kanske är att ta i men här följer en lista med saker som jag stör mig på hos svenska Posten logistik (paket).

- Fakturaavgift 20kr/faktura
- Fakturor 2-3 gånger i veckan
- 10dagar på fakturan (i alla fall till mitt AB)
- Missar man en av alla 700fakturor om året så kommer det en påminnelsefaktura 2dagar efter den första skulle varit betald som inkluderar en påminelseavgift på 50kr (momsfria pengar för dom tilloch med?)
- En oerhörd ovilja att kompensera för förstörda paket. Vi har inte fått ett enda paket kompenserat ännu, paket som har blivit rakt överkörda av truck eller lastbil (inte små slängskador som kan bero på dåligt emballage) utan paket som verkligen är totaltmörbultade. Personerna på företagcenter där jag anmäler skadan är oftast väldigt förstående och "detta blir inga problem". Sen när väl utlåtandet kommer från deras "experter på sönderkört gods avdelningen" kommer så är det oftast ca 10 sidor med bilder och skitsnack och ett Nekande till ersättning.
- Har man bokat upphämtning av paket som vanligtvis sker varje dag så kommer dom gärna och tror att det går bra att ta just våra varor dagen efter eller kanske efter någon vecka när dom har lust. Vanligtvis då jag bor i närheten av posten företagcenter så lämnar jag själv in paketen.
- Felaktigt fakturerade fraktkostnader är ytterst vanligt men tyvärr har jag inte tid att sätta mig ner och gå igenom alla skickade varor mot Postens specar. Men när jag väl någon gör det så är det bra timpeng.

Postens priser är lite skrämande om man tänker efter, och ofta är det billigare att få paket/pallar levererade från Utlandet än att skicka vanliga paket inom Sverige !

Posten håller tillbaka utvecklignen av E-handel i Sverige! Och än så finns det inga vettiga alternativ (dhl, schenker, bussgods tack men nej tack!)

Att dom har mage att ta betalt för att få intergrera lösningar där man automagiskt för över / skapar fraktsedlar från affärssystemet visar lite vilken ovilja dom har.

Det positiva med posten jag kommer på är att dom är snabba på att betala ut pengarna för paket belagda med postförskott.

Inga kommentarer: