onsdag 16 juli 2008

Domänförsäljningar i år av mig

Jag håller på med fler grejer än e-handel på internet och en av dom sakerna är handel med domännamn.

Jag köper väldigt sällan redan registrerade domännamn utan ser till att försöka hänga med i trender och utveckling för att norpa åt mig värdefulla domännamn innan någon annan.

Hittills i år har jag sålt 3st domännamn för sammanlagt 35 000SEK ( ha med i beräkningarna att jag har gett ungefär 400kr i inköp för dem totalt så ger det en ganska bra avkastning ).

En av domänerna jag sålde drog in ca 120-150Euro (parkerad på SEDO.com) i månaden men jag kände att det började bli en negativ trend och utvecklingen gick åt fel håll inom branchen (läs besökarna avtog) så jag valde att sälja den.

En annan av domänerna som jag sålde (för strax under 10 000SEK) var en .nu domän med ett känt resemål/stad som namn. Registrerad på fredagen och såld under veckan därpå. Resemål/städer är väldigt populära domäner och kan ge väldigt bra betalt i utdelning då det ofta är lätt att bygga contentsidor med reklam för hotell eller flyg vilket ger bra betalt.

Jag har i min domänportfölj även några såkallade typosquatting domäner dessa ger bra utdelning om man ser till investerade pengar (kostnaden för registreringen).

Med hänsyn av köparna så väljer jag att inte publicera vilka domännamn som såldes.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Micke!

Tänkte bara säga hej! Ska bli intressant att följa din blogg.

Har du själv minisiter? Hur många?

Mvh Milla