onsdag 26 november 2008

Trevligare kundtjänst i Sverige! - Få dina kunder att älska dig

När en kund ringer dig, hur låter du på telefon?
Är du trevlig?
Får kunden intrycket av att du verkligen försöker du verkligen hjälpa din kund?
Skapar du merförsäljning?


Kundtjänsten är i många fall det enda sättet att skapa tvåvägskommunikation med dina kunder, utnyttja det! Se aldrig din kundtjänst som en kostnad utan se det som marknadsföring.

När en kund ringer och frågar om en produkt eller vill göra en order, har du några bra pickup lines för att öppna upp kunden ?
Små små frågor som får kunden att öppna sig och berätta om sin egen situation. Människor älskar att prata om sig själva! (Även fast vi kanske inte vill erkänna det). Visar du då att du bryr dig om vad kunden säger så kommer dom älska dig.

Skriv upp en lapp och tejpa i samband med din skärm eller telefon så du ständigt blir påmind! På lappen kan du tex skriva små stödord med öppna frågor.


Några exempel:
Vid försäljning av väggfästen för att hänga upp platt-tv på väggen, så frågar ofta kunden vilket fäste som passar dennes tv. Wips så fick du tvmodellen, beröm tv-valet. Fråga om dom har mycket grejerinkopplat eller klaga på att det är mycket kablar till en tv, (detta kommer kunden hålla med om). Berätta om att ni säljer ju även kabellister för att snyggt dölja kablarna snyggt på väggen. $$$$


Du säljer bildelar och bilstyling oftast får du info om vilken bilmodell ni pratar om då dom flesta delarna är modellspecifika. Fråga kunden om vilken färg det är på bilen och berätta att denna färgen är en av dom du tycker är snyggast (oftast räcker det att fråga vilken färg det är på bilen så kommer kunden berätta allt om sin älskade bil). Styr vidare samtalet och låt kunden berätta lite om sin bil. Ta in vad kunden säger och tipsa kunden om produkter.


Kunden kommer bara bli glad när du visar att du bryr dig.



Vad har du gjort för att utveckla ditt kundbemötande på telefon/mail? Inget? Se till att gör det! Jag måste slå ett slag för att det är väldigt lärorikt att gå en kurs och att dessa kurser betalar sig väldigt fort.



Nästa kurs för mig kanske vore nog att skriva bättre texter :)

Inga kommentarer: